קניית רכב באוסטרליה

אז....לקנות או להשכיר? ואם לקנות.. מה עושים, איך עושים? מאיפה מתחילים??

  • עצמאות, כשיש לכם רכב אתם יכולים לקבוע לעצמכם מתי לנסוע, איך לנסוע ואיפה לעצור (גם במקומות פחות שגרתיים כמו בהרים ובקמפים שונים).
  • רכב חלומותיכם, תוכלו להפוך אותו ממש "לבית של פיסטוק", לבנות בתוכו מיטה וארון ולהפוך אותו לבית על גלגלים.
  • הוצאה שמחזירה את עצמה, קניתם רכב…? כנראה שגם תמכרו אותו, וכאן הכסף מחזיר את עצמו  לפחות חלק גדול מההוצאה.
  • זמן חיפוש הרכב, והבירוקרטיה בקנייה ובמכירה, דורש לפחות בערך שבוע בחיפוש הרכב ושבוע במכירת הרכב.
  • דורש להתעסק בטיפול ברכב, צמיגים, מנוע, טיפולים תקופתיים וכו', תצטרכו להיות "על זה" ולבדוק שהרכב נבדק ותקין מבחינה מכאנית (שמן מים, קילומטרז'..).

ככלל, מי שמגיע לאוסטרליה לחודשיים ומעלה, אני לגמרי ממליץ כבר לקנות רכב וליצור לעצמו חוויה שונה ואחרת, מלאה בעצמאות, אבל גם הרבה נהיגה כמובן.

מי שלא קונה רכב- אל דאגה! רכב זה לא הכל, ויש עוד לא מעט דרכים להתנייד, לחוות ולהנות מהיבשת המדהימה הזו! וגם להגיע למקומות "הנידחים" והפחות מוכרים, כמו טיסות פנימיות, השכרת רכב, אוטובוס של Greyhound, טיולים מאורגנים ועוד. על כך אפרט בפרק אופציות ו "דרכי טיול ביבשת".

אז החלטנו לקנות רכב, מאיפה מתחילים?!

מספר דגשים ושלבים חשובים במהלך קניית הרכב:

חיפוש ומציאת הרכב

  1. קבוצות פייס- אוסטרליה למטיילים, BCA- backpacker cars Australia, Backpacker Australia car sale, Backpacker cars Australia.
  2. קבוצות ווטסאפ של מטיילים באוסטרליה (לרשימת הקבוצות ניתן ליצור קשר).
  3. לשמוע ולשאול מ "פה לאוזן".
  4. מוסכים באותה העיר שאתם נמצאים בה- לפעמים הם מוכרים רכבי מטיילים, אבל לשים לב לא ליפול על נוכלים.
  5. חניוני מכירה מרכזיים כמו במלבורן (Kelly Motors, ויש גם ב Moorabbin אצל בחור ישראלי בשם רני, אפשר לתאם מולו הגעה במספר ⁦+61 402 888 300⁩).
  6. אתרים- Carsales, Gumtree, carmarket (סידני).
  7. התאמת הרכב לצורך שלכם-ישנם המון סוגי רכבים…:

-פרייבט: רכבים פרטיים שאולי חסכוניים יותר בדלק ונוחים לנהיגה אבל עם תא מטען קטן וללא יכולת לשים מיטה לדוגמא..מתאים בעיקר למטיילים שמתכננים שינה בהוסטלים(סביב 5,000 דולר).

-סטיישן: רכבים טיפה יותר גדולים עם תא מטען גדול יותר,אפשר להוריד את המושבים האחוריים בקלות יחסית ולשים מיטה קטנה (לרוב זה יהיה על חשבון התא מטען) אבל עם "סודוקו" נכון אפשר להסתדר עם ציוד ושינה ברכב (יכול להגיע לסביב 7,000 דולר).

-סטיישן SUV (רכבי שטח 4 על 4): בערך רכבי שטח מבחינת הנראות והעבירות אבל ללא היכולת המושלמת כמובן של רכב שטח קלאסי..אפשר לשים מיטה אבל לרוב השטח הפנימי של הרכב קטן ודורש ארגון טוב יותר,מתאים למי שמתכנן גם קצת נסיעה בשטח (לא שטח קשוח כמובן), אמור לעלות בסביבות עד 10,000 דולר.

-רכבי שטח 4 על 4: רכבי שטח עם עבירות טובה,לחובבי נסיעות השטח למי שמתכנן שזה יהיה חלק גדול בטיול שלו/ה,שטח אחסנה יחסית נוח וגדול,מחייב להשטיח או להוריד כסאות כדי לשים מזרון (יכול להגיע ל 11,000 דולר).

-וואנים: הרכב הקלאסי למטיילים..גם מבחינת המחירים, מבחינת שטח האכסון הגדול,גם היכולת לשים מיטה קבועה פתוחה (ואפילו בחלק מהרכבים עדיין יהיה אפשר לנסוע עם 3 אנשים מקדימה),במיוחד שרוב המוחלט של היבשת ניתן בקלות לטייל עם רכב שהוא לא 4 על 4 יש אחלה כבישים ועבירויות (המחירים יכולים לנוע סביב 10,500-15,000 דולר), רכב שממש יכול להוות בית לכל דבר.

מחירים

מחיר רכב ''נורמלי'' במצב מכאני טוב נע בין 5,500$-7,000$ (לא ''עגלה'' מדי ולא יוקרתי מדי).

עדיפות לרכב עם מגן חזירים

עוזר בעיקר בראוד טריפים ארוכים במקומות נידחים כאשר יש לא מעט בעלי חיים שקופצים לכבישים. להתמקד יותר באיכות מצב המכאני של הרכב יותר מאשר האבזור שלו.

לוחית רישוי

לוודא שלוחית הרישוי תואמת את המחוז בו אתם קונים את הרכב (לכל מחוז יש לוחית רישוי משלה), במידה וצריכים להחליף לוחית רישוי- דבר שיכול לעלות גם 700$.

חשוב לדעת

המחירים המצויינים הם לפי מצב השוק, רכבים יכולים גם להגיע ל 8,000$-14,000$ תלוי רק בכם ובתקציב שלכם. כמובן שהמחירים יכולים להשתנות במידה והרכב כבר עם ציוד קמפינג מובנה או לא.

לאתר מוצרי הקמפינג הגדול של אוסטרליה עם מבצעים ומידע רלוונטי, לחצו כאן

קניתם וואן? רוצים להפוך את החלום שלכם לחוויה, ולשפץ את הוואן לצרכים האישיים שלכם לטיול? מוזמנים ליצור קשר עם Vanshine Coast שנמצא בסנשיין קוסט (חוף מזרחי):

ראשית,כמה מושגים שחשוב לדעת:

רג'ו REGO

כמו כל רכב בישראל,גם באוסטרליה,כל רכב שנוסע על הכביש מחוייב ברישיון רכב בתוקף-נקרא REGISTRATION (או בקיצור REGO).

רג'ו זה רישיון מחייב בכל היבשת בלי יוצא מהכלל-רכב שנוסע על הכביש ללא רג'ו הוא לא חוקי לנהיגה ביבשת!

מקרים בהם יכול להיות מצב שהרכב ללא רג'ו-רכבים מיושנים ללא שימוש, מקומיים שקונים רכב נוסף שלא כל כך בשימוש ובינתיים יושב בחניה, או אפילו כאלו שלא רוצים להשתמש ברכב כי מחכים למכירתו (ועד אז לא רוצים לשלם עליו את הרישיון רכב).

חידוש רג'ו יכול להיעשות לחודש/3/6/12 חודשים (תלוי גם באיזה סטייט אתם ומה הוא מאפשר)-מה שבטוח, קניית רכב עם רג'ו לטווח ארוך משתלם יותר ויכול להוריד ממכם את עלויות הרישיון רכב לאורך זמן.

רגב ללא רג'ו-צריך להדליק לכם נורה אדומה,ועדיך לא להתעסק עם זה בכלל!במידה ורוצים לעשות רג'ו לרכב ללא רג'ו-צריכים לעבור תהליך בדיקת רכב במוסך (וכדי שיוכל לנהוג חוקית על הכביש-חובה להצטייד באישור PERMIT לאישור נסיעה זמנית).

*במדינת NSW ה- Rego רישום שנתי, בשבילו צריכים:

Green slip  ביטוח חובה (צד ג' כלפי הולכי רגל ולא מכוניות), מומלץ גם לעשות ביטוח צד ג' או מקיף.

Pink slip אישור מכונאי שהרכב רשאי לנסוע.

בטיחות!בדיקת RWC

בדיקה בטיחותית לרכב באוסטרליה (טסט)-נקרא Road Worthy Check (או בקיצור RWC).

ה-RWC הינו חובה כחלק מתהליך העברת הבעלות בין הקונה למוכר,בחידוש רג'ו או ברישום רכב ללא רג'ו או רכב עם לוחית מסטייט אחר מהמקום בו הוא נמכר.

הבדיקה היא בטיחותית-בדיוק כמו בטסט שנתי חובה שאנחנו מכירים בישראל (או מי ממכם שמכיר)-בדיקת פנסים,ברקסים,צמיגים וכו',וללא בדיקה מכאנית (אתם יכולים לשאול את המוסכניק בסוף הבדיקה על חוו"ד שלו על הרכב מכל הבחינות ויוכל לתת לכם כנראה כמה טיפים של אלופים).

*טיפ:ישנם סטייטים שמחייבים RWC רק בהעברת בעלות או רק בחידוש רג'ו וכו'…כל סטייט "והשריטה" שלו (לכל סטייט יש את הלוחית רישוי שלו):

QLD,VIC,ACT-מחייבים בהעברת בעלות.

NT,NSW-מחייבים בעת חידוש רג'ו.

SA,WA,TAS-מחייבים בעת רישום רכב מחדש,או המרת לוחית רישוי מסטייט אחד לסטייט אחר.

*טיפ נוסף:גם אם יש סטייט שלא מחייב RWC לפני המכירה,ממליץ לעשות בדיקת רכב במוסך לפני הקנייה כדי לוודא את מצב הרכב-אם זה סטייט שמחייב RWC לפני המכירה, לרוב זה יהיה על חשבון המוכר, אם זו בדיקת מוסך רגילה בסטייט שלא מחייב או כי בחרתם לעשות בדיקה נוספת לפני הקנייה-לרוב זה יהיה על חשבון הקונה (אותו אחד שמעוניין לקנות את הרכב).

הרכב נראה לנו טיל!!בא לי לקנות...מה עושים?

שלב ראשון-בדיקה ראשונית ''גסה'' לפני הבדיקה המקצועית:

בדיקה חשובה שאתם עצמכם עושים:

  1.  בדיקת שחיקת צמיגים.
  2. שהקילומטראז תואם את השנה (ייראה מוזר אם רכב שנת 96' יהיה עם 100,000 קילומטרז לדוגמא).
  3. פתיחת מכסה מנוע, בדיקת שמן+ מים, לבדוק שאין דליפת שם וקורוזיה, שאין ענן עשן מהאגזוז.
  4.  נסיעה מעל 80 קמ"ש (לבדוק רעידות), בדיקת ברקסים בקטנה.
  5. לבקש לראות ספר רכב, לראות אם היו תאונות או טיפולים חריגים.
  6.  סגירה משותפת על המחיר (לפני שהולכים לבדיקה), לזכור שיש איזה 3 אחוז תשלום בהעברה (במידה ומשלמים באשראי), אז להתחשב בזה בהחלטה על התשלום.

שלב שני-ניירת ראשונית:

  1. בדיקת לוחית רישוי- שהרכב לא נגנב, לא משועבד ושאין עליו חובות וכו' באתר הרשמי PPSR Quick Motor vechicle search בתשלום של 10 דולר. ניתן גם לבדוק בחינם באתר של משרד הרישוי של אותו הסטייט.
  2. בדיקת בירור דו"חות, קנסות חניה, מצלמות מהירות וכו' באתר VIC.FINES של ויקטוריה (לכל סטייט יש את הבדיקה שלו בנפרד כמו WA.FINES וכו').
  3. ווידוא ה Rego (רישיון רישום הרכב במדינה, על מנת שיהיה חוקי לנהוג בו), חידוש הרישיון מתבצע בתקופות של 1/3/6/12 חודשים.
  4. ווידוא RWC כל אחד והסטייט שלו כפי שרשום למעלה (וכמובן במידה ואתם בסטייט שמחייב RWC אז לעשות לפני הקנייה).

שלב שלישי-בדיקת הרכב:

  1. בדיקת מוסך לפני הקנייהאינה חובה, אבל בהחלט הכרחית וחשובה (הבדיקה על חשבון הקונה).
  2. בדיקה לחידוש רג'ו (במידה ואתם צריכים) נקראת RWC.
  1. בדיקת מוסך לפני קנייה Pre purchea check (ולא Rego check) עולה סביב 50-100 דולר.
  1. הבודק הינו אובייקטיבי, בסוף הבדיקה, המוסך צריך להביא לכם דף עם כל הבעיות שיש /אין לרכב- ואתם צריכים להחליט אם אתם רוצים לקנות אותו או לא (במידה ויש בעיות מסוימות אתם יכולים להחליט לבקש מהמוכר להוריד בסכום הרכב/שיתקן בעצמו ורק אחר כך ימכור לכם).
  1. כמובן שאם יש בעיות עם הרכב, שהמוכר לא אמר לכם…צריך להדליק לכם נורה אדומה..

טיפ

נניח שהרג'ו של הרכב שאני רוצה לקנות, עבר לו תוקף-מה עושים??

רכב שעבר לו הרג'ו אם הרכב ללא רג'ו עד 3 חודשים אחורה, תצטרכו לשלם רטרואקטיבית אם אתם רוצה להימנע מ-RWC.
אחרת אם אתם לא רוצים לשלם על רג'ו שחייב אחורה עד 3 חודשים – פשוט תעשו RWC חדש ואז לשלם רג'ו חדש מיום הבדיקה.

בכל מקרה, חייבים להוציא "פרמיט" כדי להוציא את הרכב לבדיקה או לכביש בכלל.

פרמיט: כ-40$ ליום.

RWC: 150-180$.

רג'ו: מינימום 3 חודשים כ-200$.

שלב רביעי-ניירת אחרונה:

  1. במחוז WA  לא ניתן לבצע העברה אונליין כי אין לכם רישיון WA אז ניתן לעשות באמצעות הטפסים ושליחתם ל WA- משמע..:

*אם הרכב שלי מ WA לדוגמא, ואני רוצה לעשות העברה ב VIC אז אין שום בעיה לעשות דרך אותם טפסים ושליחתם.

*אבל אם הרכב שלי מ VIC ואני רוצה לעשות העברה ב NSW אז אני צריך ללכת פיזית למשרד הרישוי, ושם כבר ירצו שיהיה תשלום על החלפת לוחית רישוי.

אתר טפסים לקניה

אתר טפסים למכירה

  1. VIC\NSW\QLD\NT\TAS ביצוע העברת בעלות ב Transport Center של משרד הרישוי.

3. בסטייט SA מתבצעת העברת בעלות במרכז Servise SA (למי שקונה את הרכב- צריכים להירשם קודם, על מנת לבצע את זה), במידה ורוצים העברה אונליין או חידוש רג'ו אונליין, יש צורך להגיע ל Service SA  לצורך פתיחת חשבון וקבלת מספר לקוח ולבצע זאת באתר

מה אתם צריכים איתכם ודגשים בקנייה?

  1. רישיון נהיגה, פספורט, 2 כרטיסי אשראי במילוי הטפסים, כתובת באוסטרליה (אפשר לבקש מחב"ד אם אפשר לשים את שלהם)
  1. במידה ואתם צריכים/ רוצים לעשות ביטוחים נוספים לרכב, ממליץ על Racq (לא בויקטוריה), ביטוח, AAMI\NRMA\QBE/GIO/SUNCORP בכל אוסטרליה.
  2. מבלי להיכנס לכל רשימת חברות הביטוח (כי יש הרבה), ניתן לעשות השוואת מחירי ביטוח באחד האתרים הבאים: Compare the market, Canstar, Iselect חשוב לקחת בחשבון, מה שמציגים האתרים האלו יכולים להיות גם עם קצת אינטרסים של שיתופי פעולה שיש להם, אז כן מומלץ לעשות טיפה שיעורי בית.

*בגדול, מחירי ביטוח יכולים לנוע לצד ג' בין 30-35 דולר לחודש, וביטוח מקיף באזור 45-55 דולר לחודש.

טיפים לבחירת ביטוח

 

רכב בקווינסלנד
טיפ חשוב ויעזור מאוד ב- QLD – לאלו שמתכננים לקנות רכב בקוינסלנד – ממליץ לכם ללכת להירשם במשרד QLD בשביל להיות רשום במערכת (מספר לקוח CRN) גם אם עוד לא קניתם רכב, וכך בשלב יותר מאוחר תוכלו לקנות רכב אונליין מבלי למלא טפסים או ללכת למשרד שוב. התנאי ב-ONLINE שהרכב יהיה מסופק RWC מראש בקניית הרכב (עד חודשיים מהבדיקה או 2000 ק"מ).

מבחינת המוכר לא בעיה להודיע מהצד שלו על המכירה אונליין (הוא ממילא מוכר במערכת כבעל הרכב ויש לו מספר CRN).

שאלות ותשובות נפוצות:

-האם אפשר למכור רכב עם לוחית מסטייט X בסטייט Y?

התשובה היא כן…אבל תהליך שיפורט בהמשך (שוב-כל סטייט "והשריטה" שלו).

-האם אפשר לנהוג עם לוחית X בסטייט Y?

התשובה היא כן!אין שום בעיה לנהוג בכל היבשת לא משנה עם איזו לוחית אתם.

-מה הכי נוח לקניית הרכב מבחינת ההתעסקות בניירת?

הכי קל ופשוט זה לקנות רכב שכבר יש לו רג'ו (ולטווח ארוך), ועם לוחית רישוי של אותו הסטייט בו מוכרים אותו (וכך לא תצטרכו להחליף לוחית רישוי כדי לקנות/למכור אותו),מלבד כמובן הסטייט שיוצא מן הכלל שניתן למכור גם מחוץ לסטייט ללא החלפת לוחית- WA- ככה שאם אתם יכולים לקנות מראש רכב מ WA זה הסטייט עם הכי פחות דרישות מסובכות מבחינת העברת בעלות.

-האם הרג'ו שלי מסטייט X יכול להישמר בהחלפת לוחית רישוי בסטייט Y בעת המכירה/קנייה?

לצערנו לא..גם אם יש לכם רג'ו לשמונה חודשים קדימה, ואתם צריכים להחליף לוחית רישוי בגלל שאתם מוכרים/קונים את הרכבב שלא בסטייט הלוחית-תצטרכו לבטל את הרג'ו הקיים (ולקבל אולי החזר מסוים מאותו משרד הרישוי של הסטייט של הלוחית הקיימת),לרשום את הרכב על הסטייט בו הוא נקנה/נמכר ולעשות רג'ו מחדש.

זהו-יש לכם רכב!!

מכירת הרכב:

  1. עדיף למכור את הרכב במקום בו קניתם אותו, בגלל לוחית הרישוי.
  2. מספר דגשים חשובים בנוגע לרג'ו:
    – במקרה שיש רג'ו לעוד מספר חודשים קדימה, ובמעמד מכירת רכב עם לוחית מסטייט אחד- במכירתו בסטייט אחר- הרג'ו עדיין אינו תופס ותהיו חייבים לבצע מחדש את ה- RWC ורג'ו מחדש של אותו הסטייט עם הלוחית החדשה.
    – אבל- ניתן לקבל זיכוי על הרג'ו שלא נוצל רק אם מוכרים את הרכב או שהבעלים מחזיר את הלוחיות למשרד הסטייט של הרכב, ומקבל זיכוי על הרג'ו שלא מומש (במידה והרג'ו קיים לשלושה חודשים קדימה לכל הפחות).
    – במקרה כזה קל יותר לעשות העברת בעלות, ואז ברישום חדש של רג'ו, המשרד יכול לטפל בשבילכם על הרג'ו שלא נוצל כאשר הם מגישים בשמכם טופס ובו פרטים על הרג'ו, ושולחים למשרד הסטייט את הלוחיות.
    – לאחר מספר ימים/שבועות- אתם עתידים לקבל את הזיכוי לחשבון הבנק.
  3. לפני שאתם מוכרים…תוודאו שהרכב נקי ומסודר, ואם צריך לעבור טיפולים וכו..כדי שלא יעכב אותכם.
  4. מומלץ לפרסם את הרכב למכירה כבר בערך שבועיים לפני סוף הטיול.
  5. לעבור על תהליך הקנייה-מכירה.

*תודה רבה להראל מלמד ועידן פיזנטי שעזרו מאוד בבניית המאמר.

תהליך הוצאת רישיון נהיגה באוסטרליה:

תהליך הוצאת רישיון אוסטרלי הוא תהליך מאוד פשוט וקל- בגדול דורש: תיאוריה+טסט.

אז אתם שואלים את עצמכם איך בדיוק?שלושה שלבים פשוטים:

  1. הולכים למשרד הרישוי שקרוב אליכם (לכל סטייט כמובן יש משרים משלו).

2. נרשמים ומקבלים מהם מספר שאיתו נרשמים לביצוע תיאוריה אונליין- משלמים פעם אחת, עד שאתם עוברים.

*ההכנה למבחן כוללת הסברים וסרטונים, ככה שבסך הכל זה נקלט מהר.

3. לאחר מכן נרשמים שוב עם המספר שלכם אונליין, למבחן טסט מעשי- בודקים קצת איתותים, עקיפות, פניות וכו'..

קניית רכב באוסטרליה איך מסמכים נראים RWC
קניית/מכירת רכב באוסטרליה

דוגמא לאיך נראים מסמכי RWC

אז איך בעצם נראים טפסי ה- RWC?זה שונה בין הסטייטים? אז בגדול- התוכן העיקרי של ה- RWC לא באמת משתנה, אבל אולי המסמך נראה לפעמים

קרא עוד »

אחד הרכבים הקוניים מאחד הטיולים שלי, חניון לילה ממש ליד אדלאייד לקראת הנסיעה לכיוון פרת

והכי חשוב… לנסוע בזהירות

קניית רכב באוסטרליה
5/5